Saturday 24 March 2018

CARA MENINGKATKAN SISTEM IMUN ANAK

Cara Meningkatkan Sistem Imun Anak Supaya Tak Mudah  Selsema .


Anak-anak yang sedang membesar memang mempunyai sistem imun yang tersendiri namun belum cukup matang dan risiko terdedah kepada jangkitan kuman adalah agak tinggi. 

Sebagai  ibu bapa yang prihatin, anak-anak ini harus dibantu untuk meningkat dan memantapkan imuniti tubuhnya supaya dia mampu melawan serangan  penyakit yang mendatang


Cara-cara meningkatkan imuniti kanak-kanak:


1. Susu ibu :


Setiap bakal ibu wajib menanamkan keazaman untuk menyusukan bayinya bila lahir nanti. 
Susu pertama bayi iaitu kolostrum sangat kaya dengan antibodi dan susu ibu mengandungi komponen sistem imun seperti sel darah putih dan immunoglobulin A untuk perlindungan bayi sehingga 6 bulan , kerana 6 bulan pertama bayi tidak mampu menghasilkan imunisasinya sendiri.
Susu ibu adalah sejenis imunisasi secara pasif.


2.  Program Imunisasi Ke atas kanak-kanak :

Negara kita  di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia  telah  melaksanakan satu program imunisasi terancang  bagi memastikan setiap anak yang dilahirkan di Malaysia diberi suntikan vaksin  mengikut jadual  yang di tetapkan.
Tujuan vaksin adalah untuk merangsang tindak balas imun kanak-kanak terhadap antigen tertentu. Ini membantu anak mengeluarkan antibodi untuk menentang penyakit .
Vaksin juga bertujuan untuk mengelakkan komplikasi penyakit kerana kebanyakan penyakit yang diwajibkan vaksin boleh menyebabkan komplikasi otak dan menyebabkan kematian.



3.   Persekitaran yang bersih dan selamat :



Sekitar dalam  rumah perlulah bersih untuk mengelakan anak terdedah kepada habuk dan kotoran yang boleh menyebakan alahan dan keradangan kulit, batuk atau selsema.
Selain itu persekitaran rumah yang tak dijaga memberi peluang kepada nyamuk membiak dan satu keluarga berisiko mendapat denggi. Kena denda lagi tau.

Kebersihan anak-anak juga perlu dijaga. Contohnya mandi 2 kali sehari. Ajar mereka mencuci tangan dengan sabun selepas keluar tandas dan sebelum makan.

Salah 1 risiko merebaknya penyakit ialah keadaan yang padat (overcrowding), iaitu terlalu ramai orang dalam 1 rumah.
Elakkan hantar anak ke taska yang terlalu ramai orang untuk elakkan overcrowding. Bukan itu sahaja, kualiti penjagaan juga mungkin berkurang



4. Jauhkan dari asap rokok


Mungkin ramai yang terlepas pandang bahayanya asap rokok.
Jika ada ibu atau bapa yang merokok di dalam rumah,  anak-anak secara tak langsung akan menjadi secondhand smoker.
Berdasarkan kajian epidemiologi, risiko bagi kanak-kanak mengalami jangkitan paru-paru (pneumonia) dan kematian mengejut (Sudden Infant Death Syndrome) adalah lebih tinggi di kalangan mereka yang terdedah kepada asap rokok.

"MEROKOK MEMBAHAYAKAN KESIHATAN"  ,  klik di SINI  untuk info lanjut .



5. Pemakanan yang seimbang dan sihat :


Kajian menunjukkan bahawa kebanyakan kanak-kanak mendapat 25% kalori harian daripada makanan ringan dan kentang goreng  sebagai sumber utama pemakanan mereka.
Hal ini bukan sahaja mendedahkan mereka kepada kekurangan zat makanan, malah kelemahan sistem imun mereka .

Jadi peranan ibu bapa lah untuk menyediakan makanan yang halal , berkhasiat dan seimbang pada anak-anak . Piramid makanan yang di sediakan oleh KKM boleh dijadikan panduan dalam penyediaan makanan seimbang.



Tapi timbul satu lagi permasalahan  ,  bila anak-anak dah mula bersekolah . Di rumah mereka mendapat makanan yang berkhasiat dan  seimbang , tapi di sekolah  kita tak tahu apa jenis makanan yang anak-anak kita ambil di kantin , ini di luar kawalan ibu bapa.

Tapi, ibu-ibu  tak perlu risau kerana  mama  ada cadangan makanan tambahan selamat dan berkesan untuk meningkatkan imuniti anak-anak tanpa risiko .




1. Nutriferon

Suplemen yang mengaktifkan interferon yang merupakan sekumpulan protein yang terlibat dalam menentang kuman yang masuk ke dalam badan kita.

Formula yang digunakan oleh Shaklee adalah semulajadi, selamat, tulen dan berkesan. Nutriferon yang telah dipaten secara ekslusif diiktiraf sebagai penemuan terhebat dalam bidang immunologi.

Menggunakan Ekstrak 4 Tumbuhan Yang Mendorong Pengeluaran Interferon Semulajadi  Tubuh :

Biji labu :    Mendorong pengeluaran interferon. Jangan tak tau, Rasulullah pun suka makan biji labu.
Biji Plantago asiatica :       Mengandungi polisakarida yang mengaktifkan sel-sel imuniti tubuh.
Honeysuckle Jepun :      Menentang kuman yang menceroboh
Safflower :                Meningkatkan fungsi darah putih untuk memusnahkan kuman.


Sila klik DI SISI  bagi mendapat lebih info.


2.   Vitamin C

Diketahui sejak zaman berzaman boleh merangsang sistem imun untuk menentang kuman yang masuk ke dalam badan.

Vitamin C untuk kanak-kanak mudah dikunyah dengan dos yang disesuaikan dengan keperluan mereka.




3.  Vitalea untuk kanak-kanak


Mengandungi 18 vitamin dan mineral yang diperlukan oleh kanak-kanak untuk membesar, sihat dan kuat.

Saya suka highlightkan kandungan zat besi dalam multivitamin ini yang diperlukan oleh kanak-kanak yang sedang membesar kerana ramai kanak-kanak mengalami anemia akibat kekurangan zat besi. Anemia bukan sahaja boleh menjejaskan pertumbuhan anak, malah turut merencatkan sistem pertahanan tubuh.

Mengandungi pemanis semulajadi dan berperisa anggur yang digemari oleh kanak-kanak. Juga bebas gluten dan sesuai untuk mereka yang mengalami alahan.

4.  Meal Shakes


Meal Shakes Shaklee menyediakan hidangan lengkap  dengan asid amino  serta  nutrisi lengkap yang mudah diserap untuk kegunaan seharian .
Menyediakan 24 jenis vitamin, mineral  dan zat perlu . Ia di perbuat  daripada bahan-bahan semulajadi  , buah-buahan , sayur-sayuran , kacang soya , Lactalbumin  ( sejenis susu  -  yang mengandungi  organisma protein yang sangat berkualiti  dan mudah diserap ke dalam tubuh dari peringkat bayi  hingga dewasa . ) .

Juga mengandungi pelbagai  pelbagai nutrisi seperti  , immunoglobin , Lactoferrin , bacteriolysin dan sebagainya .

Sesuai untuk semua golongan  bayi,pelajar, kanak-kanak membesar , ibu mengandung , para athlit , vegi. orang sakit dan orang sibuk bekerja.

Klik  DISINI untuk maklumat terperinci about Meal Shakes .





Sayangi anak anda , lindungi mereka dengan  imunisasi lengkap  bagi memastikan hidup mereka sihat dan membesar dengan  sempurna . Itu tanggung jawab kita... kita di amanahkan  untuk menjaga mereka se habis baik .... !




Dapatkan set imunisasi untuk anak-anak anda di sini : , 







ATAU



UNTUK KHIDMAT RUNDINGAN  PERCUMA ,
HUBUNGI MAMAZAI( ID: 1212672)

www.wasap.my/60192523868 



E-mail : zainabintisaleh@gmail.com
Page : vitamincantikanda
FB :  zainab saleh


DAFTAR AHLI UNTUK HARGA ISTIMEWA !


KAWASAN COD  :
Bandar Tasik Puteri / Green Valley /Bandar Country Homes/Rawang/Kuang.
Lain-lain Kawasan  :  CITY LINK









No comments:

Post a Comment

PERSEDIAAN AWAL UNTUK WANITA MENGANDUNG DENGAN SIHAT

    Apakah perkara yang perlu diberi perhatian sebelum anda dan pasangan mencuba serta merancang untuk mengandung? Persiapan mental dan fi...