Thursday 9 November 2017

CARA PENJAGAAN KAKI PESAKIT KENCING MANIS

KAKI…adalah salah satu anggota badan yang penting dan harus diberi perhatian. Kaki bukan sahaja membantu kita dalam pergerakkan seharian malah ia juga menjaga keseimbangan badan kita. Ramai diantara kita tidak memberi perhatian yang sewajarnya dalam Penjagaan Kaki  , terutamanya bagi pesakit kencing manis .

Tahukah anda kaki terdiri daripada 26 tulang, 33 sendi, 107 ligamen dan 19 otot. Satu per empat daripada tulang didalam badan kita terletak dikaki.
Jika tulang-tulang ini tidak sejajar atau hilang keseimbangannya maka badan kita tidak stabil.

Seperti yang kita sedia maklum pesakit kencing manis memerlukan penjagaan  yang teliti dari segi pemakanan , ubat-ubatan , penjagaan diri keseluruhanya , terutama penjagaan kaki .































PENJAGAAN  KHAS KAKI PESAKIT KENCING MANIS


1. Periksa kaki anda setiap hari :

Setiap kali mandi , bersihkan kaki dan jari kaki serta di celah-celah jari dengan betul . Kemudian keringkan  dengan tuala yang bersih.
Guna losyen atau pelembab untuk mengelakkan kulit kering dan tumit dari merekah .
Periksa jika terdapat sebarang calar , bisul , kudis  atau melepuh pada kulit kaki .


2. Pastikan aliran darah ke kaki lancar :

Lakukan senaman kaki secara berkala . Urutan lembut selepas mandi juga elok dilakukan .
Rendamkan kaki dalam air suam yang bercampur sedikit garam.
Jika berdiri terlalu lama atau keletihan , rehatkan kaki dengan meletakanya ke atas sedikit sambil berbaring.

3. Cuba elakkan sebarang aktiviti yang boleh  mengurangkan aliran darah ke kaki :

Elakkan dari memakai kasut yang ketat , kerana ini akan memberi tekanan pada kaki . Elakkan juga dari duduk atau duduk bersilang kaki dengan terlalu lama . Juga jauhi  dari memakai seluar atau sarung kaki yang ketat.


4. Pilih  kasut yang betul : 

Pakai kasut atau selipar yang lembut dan selesa . Pilih saiz yang tepat tidak terlalu ketat atau lterlalu longgar. Sarung kaki perlu ditukar setiap hari .

5. Berhati-hati ketika memotong kuku :

Kuku jangan dipotong terlalu pendek , harus  dipotong tegak , jangan melengkung .


Kaki merupakan anggota paling berisiko kerana ia merupakan anggota badan paling bawah yang menampung keseluruhan tekanan berat badan secara berterusan , serta paling banyak menanggung kecederaan
kaki juga merupakan anggota yang paling jarang diperiksa oleh pesakit dan ini boleh mengakibatkan luka lewat dikesan.

Pemakaian kasut yang sesuai adalah sangat penting bagi pesakit  Kencing Manis untuk mengelakkan komplikasi kaki yang lebih teruk.

Komplikasi penyakit Kencing Manis yang membuatkan kaki sangat berisiko ialah:


1. ‘Sensory Neuropathy’  

Keadaan dimana saraf deria rasa pada kaki rosak yang mengakibatkan pesakit berasa                          kebas  atau hilang deria rasa-sakit.Sila Lihat.   Ini mengakibatkan luka lambat dikesan oleh                  pesakit.


2. Autonomic Neuropathy’:  

     Keadaan dimana kawalan kelenjar peluh pada kaki tidak berfungsi menyebabkan kulit kaki                 menjadi kering dan merekah. Ini menjurus kepada luka yang boleh merebak atau dijangkiti                 kuman.

 3. ‘Motor Neuropathy’: 
         
Keadaan dimana otot-otot kecil di bahagian kaki musnah, tulang serta sendi kaki rosak dan mengakibatkan struktur kaki menjadi tidak normal. Ini boleh mengakibatkan luka tekanan berlaku pada bahagian tersebut.


4. ‘Vasculopathy’:

Keadaan dimana salur darah pada bahagian kaki tersumbat, menyebabkan kaki tidak mendapat oksigen dan zat yang mencukupi. Seterusnya sel dan tisu pada kaki akan mati atau ‘gangrene’. Jika terdapat luka atau jangkitan kuman pada bahagian tersebut,maka antibiotic akan gagal dialirkan ke kawasan tersebut


5. ‘Immunopathy’:

Keadaan dimana sel imunisasi badan menjadi lemah, menyebabkan pesakit sukar mengawal jangkitan kuman dengan lebih berkesan.Sekaligus menyebabkan jangkitan mudah merebak dengan cepat.


Pencegahan:

Setiap pesakit Kencing Manis mungkin akan mengalami satu tahap komplikasi yang teruk seperti di atas sepanjang hayat mereka.
Pencegahan adalah sangat penting kerana kos rawatan kepada komplikasi ini sangat mahal dan memakan masa yang lama dalam proses penyembuhanya.

Oleh itu, mengawal paras gula di dalam darah secara berterusan dengan mengambil ubat Kencing Manis mengikut arahan doktor adalah sangat penting.


Alternatif kepada ubat kencing manis dari shaklee ialah 
" Set Kawal Paras Gula Dalam Darah " 
































1. ESP - Enerizing Soy Protein :

Bagaimana ESP membantu menstabilkan dan mengawal paras gula dalam darah?

ESP memiliki Indeks Glisemik  (GI) kurang dari 55, iaitu GI rendah.

Kenapa makanan GI rendah lebih baik?

1.  GI menetapkan tahap karbohidrat berdasarkan kesannya terhadap paras gula dalam darah. .

2.  GI yang tinggi adalah dari makanan yang melepaskan karbohidrat yang tinggi sekaligus , seterusnya menyebabkan tahap gula dalam darah tinggi.

Manakala makanan dengan tahap GI yang rendah melepaskan gula ke dalam darah secara perlahan. Mengekalkan tahap gula dalam darah yang rendah, penting bagi mengurangkan berat badan dan kesihatan jangka masa panjang terutamanya bagi pesakit kencing manis.




























2.  OMEGA GUARD :

Omega Guard sangat kaya dengan Omega 3.
Dengan mengamalkan Omega 3 secara konsistan ia dapat membantu Insulin Receptor lebih bertindak  balas  dan seterusnya membantu mengurangkan insulin resistance.

Pesakit kencing manis mempunyai tahap Triglyceride yang tinggi , yang berisiko diserang penyakit jantung.
Oleh itu dengan mengamalkan Omega Guard ia dapat menurunkan paras Triglyceride dalam darah.





























3.  B- COMPLEX :


 Nutrien penting yang diperlukan oleh pesakit diabetes dengan jumlah yang agak tinggi dari biasa ialah vitamin B1, B6, B12, Biotin, Niacinamide, vitamin C, vitamin E, Mangan, Vanadium Sulfate, Zink, dan Kromium. Pesakit diabetes juga memerlukan lebih banyak Asid Alfa Lipoik (ALA),
Sejenis antioksidan sejagat yang mampu berfungsi dalam kedua-dua bahagian yang berair dan berlemak dalam sel.



Bagi mengelakkan dari berlakunya komplikasi seperti di atas..Ayuh dapatkan segera 

 SET KAWAL GULA  SHAKLEE

dalam darah bagi pesakit kencing manis 

dari:

MAMAZAI
Pm/Whatsapp :  0192523868
Fb :  zainab saleh
Page  :  vitamincantikanda

Untuk konsaltasi percuma.


ATAU

Dapatkan terus dari sini







No comments:

Post a Comment

PERSEDIAAN AWAL UNTUK WANITA MENGANDUNG DENGAN SIHAT

    Apakah perkara yang perlu diberi perhatian sebelum anda dan pasangan mencuba serta merancang untuk mengandung? Persiapan mental dan fi...