Sunday 29 April 2018

8 TIPS KAWAL MORNING SICKNESS IBU HAMIL

 8  TIPS  KAWAL MORNING SICKNESS  IBU HAMIL



Kehamilan adalah satu penantian bagi setiap  pasangan yang telah  berumah tangga. 
Saat itu jugalah kadang kala merupakan detik yang menyiksakan bagi seorang wanita yang hamil... yang mengalami  "MORNING SICKNESS". Klik DISINI  untuk mengetahui pa itu Morning Sickness .

Meh kita kongsi  8 tips kawal morning sickness :  


1. JUMPA DOKTOR DAHULU:

Pertama sekali, jika anda bangun dan merasakan loya yang teramat dan muntah-muntah sehingga lemah seluruh anggota badan, adalah lebih baik jika anda segera dapatkan rawatan doktor dan ambillah cuti pada hari tersebut. Jika perlu, doktor akan berikan ubat yang sepatutnya.

Kemungkinan besar badan anda sedang bekerja lebih masa bagi membantu perkembangan bayi anda dan badan anda amat memerlukan rehat yang secukupnya. Ia dapat membantu anda dari segi fizikal dan mental untuk menempuh hari-hari yang bakal mendatang.




2. HIDU BAU LIMAU:

Kebanyakan  morning sickness  berpunca dari bau yang kuat terutamanya bau busuk seperti lori sampah yang lalu depan rumah ataupun bau masam ketika sedang berada dalam sebuah pengangkutan awam dalam perjalanan ke tempat kerja. Jika anda mula berasa mual, antara cara termudah untuk atasinya adalah dengan membawa ekstrak limau atau bunga rosmeri di dalam beg anda, dan menghidunya apabila berpeluang. Aroma segar ini dapat melupakan hidung anda daripada bau busuk tersebut dan rasa mual pun akan beransur-ansur hilang.

3.  MINUM AIR DALAM KUANTITI YANG BANYAK:

Salah satu cara mengatasi morning sickness  adalah dengan mengambil air sekurang-kurangnya 3 liter sehari. Ini untuk mengelakkan dehidrasi  dalam badan, akan menyebabkan lebih teruk morning sickness  anda sekiranya ia berlaku. Ada juga yang mengatakan, minum segelas air sejuk berais atau pun minum secawan teh panas dapat membantu mengatasinya. Cubalah.





4.   ELAKKAN PERUT KOSONG:

Anda juga boleh cuba untuk makan sedikit biskut bagi mengelakkan perut kosong dan masuk angin. Dengan cara mengalas perut, kesan morning sickness ibu  hamil tidaklah seteruk berbanding perut yang kosong..Makan kerap dengan kuantiti yang sedikit juga membantu perut  supaya tidak kosong.

5.  KURMA DAN KISMIS :

Amalkan  memakan 7 biji kurma  sehari . Cuba juga kismis  , insyaallah dapat mengurangkan morning sickness.



6. .   MINUM TEH HALIA:

Bagaimana dengan halia? Kalau kebiasaannya kita minum teh halia untuk membuang angin di dalam badan, sebenarnya kandungan di dalam halia juga dapat membantu mengurangkan kesan mabuk hamil tersebut. Tetapi jika anda seorang yang memang tak boleh tahan dengan halia, janganlah paksa diri pula untuk menelan halia tadi. Ok?


7.    AMBIL SNACK :

Sediakan biskut atau snack kesukaan anda di tepi katil . Sebaik saja anda bangun tidor  , anda  boleh terus memakannya kerana ia membantu menyerap  asid perut dan  membantu menyimpan tahap gula dalam darah  supaya tidak terlalu rendah ,


8.   MAKAN VITAMIN / SUPPLIMENT :

Cuba ambil  suppliment untuk hamil atau SET HAMIL , terutamanya  Vitamin B6  , ( dikenali sebagai  " morning sickness Magic " )  setiap hari dapat   membantu  mengurangkan  morning sickness semasa hamil.
Untuk detail SET HAMIL SHAKLEE boleh  klik DISINI .  


SET HAMIL SHAKLEE


Bagaimana nak dapatkan set Hamil ni...
senang je ..just klik ikon di bawah:

























ATAU




Jika anda perlukan rundingan , boleh hubungi  mama di  


MAMAZAI  ( SHAKLEE  ID: 1212672)

www.wasap.my/60192523868

Page : vitamincantikanda
 Https://fb/zainab saleh


DAFTAR AHLI UNTUK HARGA ISTIMEWA !


KAWASAN COD  :

Bandar Tasik Puteri / Green Valley /Bandar Country Homes/Rawang/Kuang.

Lain-lain Kawasan:
CITY LINK




Bersabarlah menghadapi kesukaran yang di lalui dan bersedialah untuk mengalami  sebarang perkara ketika hamil , kerana Allah telah berjanji setiap kesukaran yang di hadapi dengan redho dan sabar .. ganjaran Allah pasti menanti anda. 


WALLAHUA'ALAM































No comments:

Post a Comment

PERSEDIAAN AWAL UNTUK WANITA MENGANDUNG DENGAN SIHAT

    Apakah perkara yang perlu diberi perhatian sebelum anda dan pasangan mencuba serta merancang untuk mengandung? Persiapan mental dan fi...